Układy
sterujące:
HEVELIUS to niezawodny programowalny
samoadaptacyjny układ sterujący ilością gazu podawanego z reduktora do miksera
gazu. Przeznaczony jest do silników z wtryskiem wielopunktowym, wyposażonych w
sondę lambda. To urządzenie o wysokim poziomie technicznym stosowane w
urządzeniach II generacji.
DOBRA MYŚL TECHNOLOGICZNA
Połączenie w jednym urządzeniu występujących dotychczas oddzielnie elementów,
takich jak: układ sterujący, emulator wtryskiwaczy czy przełącznik uprościło
montaż instalacji w samochodzie i zwiększyło jej niezawodność funkcjonowania w
czasie eksploatacji. Dzięki zespoleniu w jednym układzie paru urządzeń uzyskano
pełna kontrolę nad pracą silnika na gazie :
- ustalenie progu prędkości obrotowej dla automatycznego przełączenia z
zasilania benzyna na
zasilanie gazem,
- możliwość wyboru automatycznego przełączenia przy zwalnianiu lub
przyspieszaniu,
- możliwość ustalenia optymalnej temperatury pracy silnika dla
automatycznego przełączenia,
- odłączenie wtryskiwaczy benzynowych podczas pracy na gazie
VOILA PLUS
Układ sterujący VOILA PLUS jest układem automatycznej kontroli składu mieszanki
powietrzno-gazowej podczas pracy silnika na gazie.
Urządzenie to sterowane jest za pomocą mikroprocesora,
który pozwala na utrzymanie
prawidłowego składu mieszanki powietrzno-gazowej w
całym zakresie pracy silnika.
VOILA PLUS wykorzystuje sygnały z:
- sondy lambda (OXYGEN SENSOR),
- prędkości obrotowej silnika RPM (z minusa cewki zapłonowej lub
obrotomierza ),
- czujnika położenia przepustnicy (TPS).
Układ sterujący VOILA PLUS na podstawie analizy zebranych
sygnałów i porównania ich z wartościami zadanymi, wysyła sygnał
ustalający odpowiednie położenie silnika krokowego w attuatorze. VOILA PLUS
pozwala na dowolną konfigurację po podłączeniu do komputera za
pomocą interfejsu .
LEONARDO
ojsu
Attuator
Attuator,
czyli regulator przepływu jest elementem wykonawczym układu sterującego ilością
gazu, którego zadaniem jest sterowanie ilością gazu zasysanego przez mikser.
Jeśli mieszanka spalana w cylindrze jest zbyt bogata attuator zmniejsza dopływ
gazu do miksera przez zmniejszenie przekroju przepływu, jeśli mieszanka jest
zbyt uboga attuator zwiększa dopływ gazu do miksera przez zwiększenie przekroju
przepływu. Attuator składa się z korpusu, który łączy się z przewodami gazowymi
oraz z silnika krokowego, który sterowany jest za pomocą sygnałów z
elektronicznego układu sterującego. Układ ten na podstawie analizy danych
pochodzących z sondy lambda analizuje bieżącą sytuację i generuje sterowanie
elementem wykonawczym - attuatorem.
Silnik krokowy może zajmować dowolną pozycję w przedziale 0 (całkowicie
zamknięty) do 250 kroków (całkowicie otwarty).
Pzełącznik
automatyczny
Przełącznik automatyczny jest elementem sterującym. Służy do przełączania z
zasilania benzyną na zasilanie gazem i odwrotnie. Przełącznik automatyczny
posiada trzy pozycje o następujących funkcjach:
- POZYCJA GAZ (GAS) - uruchomienie silnika na benzynie z automatycznym
przełączeniem na zasilanie gazem w fazie przyśpieszania po przekroczeniu
ustalonej prędkości obrotowej silnika (ok. 2000 - 2500 obr/rnin),
- POZYCJA ŚRODKOWA AWARYJNA - (samochód uruchamia się bezpośrednio na GAZIE),
- POZYCJA BENZYNA - zasilanie silnika benzyną,
Dodatkowo, przełącznik posiada 4 diody LED (diody świetlne) wskazujące:
* ZIELONY LED - pozycja"GAS",
* CZERWONY LED - zasilanie silnika benzyną,
* ŻÓŁTY LED - zasilanie silnika gazem, świeci się po przełączeniu z pozycji
BENZYNY w pozycję GAZ i po przekroczeniu ustalonej prędkości obrotowej silnika
(ok. 2000 - 2500 obr/min),
* CZERWONY LED - położony po lewej stronie przełącznika oznacza rezerwa gazu w
zbiorniku (R).
Emulator
Emulator
wtryskiwaczy PITAGORAS Emulator wtryskiwaczy "Pitagoras" służy do odłączania
pracy wtryskiwaczy w pojazdach z wielopunktowym wtryskiem paliwa. "Pitagoras"
rozłącza każdy wtryskiwacz oddzielnie. Po odcięciu dopływu prądu do
wtryskiwacza, emulator przekazuje do centralnego układu sterującego samochodu
symulację pracy wtryskiwaczy. Eliminuje tym samym zaświecenie kontrolki "awaria
motoru" oraz zapamiętywanie błędów przez centralne urządzenie sterujące
spowodowane odłączeniem wtryskiwaczy podczas pracy na gazie. W przypadku awarii
instalacji elektrycznej układu zasilania gazem (uszkodzenie połączenia emulatora
z centralką, przepalenia się bezpiecznika instalacji gazowej, awarii centralki
lub emulatora), emulator zapewnia automatyczne załączenie układu wtrysku
benzyny, wykluczając w ten sposób zatrzymanie się samochodu na drodze.
|