GEOMETRIA 3D
Pomiar 3D na
najmniejszej przestrzeni , nie wymaga wypoziomowanego stanowiska, na kołach nie
ma elektronicznych głowic pomiarowych, pomiar poniżej 5 minut.
ZALETY
Najbardziej
zaawansowane technologicznie urządzenie systemu 3d. Pomiar polega na precyzyjnym
wyznaczeniu w przestrzeni pozycji osi obrotu czterech kół oraz osi skrętu kół
przedniego zawieszenia przy wykorzystaniu technologii 3-wymiarowego modelowania.
Ten sposób pomiaru pozwala na znaczne uproszczenie pomiaru geometrii zawieszenia
- po wjechaniu pojazdem na płyty obrotowe zakładamy na koła głowice refleksyjne,
przetaczamy pojazd o ok. 25 cm w tył i z
powrotem - aby zmierzyć kąty osi sworznia zwrotnicy skręcamy koła - i w tym
momencie ukazują się na ekranie pełne wyniki pomiaru . Czas pełnego pomiaru
poniżej 5 minut. Nie trzeba dodatkowo unosić osi pojazdu ani wykonywać
kompensacji bicia obręczy . Głowice refleksyjne zakładane na koła nie zawierają
żadnych elementów elektronicznych - nie ma elektronicznych czujników, które
mogłyby zostać uszkodzone w wyniku uderzenia lub upadku głowicy. Jest to system
całkowicie bezkablowy. Głowice nie wymagają kalibracji ani idealnie
zniwelowanego stanowiska, zbędne są elektroniczne płyty obrotowe.
W urządzeniu
Geoliner 650 nie stosuje się żadnych głowic pomiarowych. Zamiast nich, co jest
absolutną nowością w technice urządzeń do pomiarów i ustawiania geometrii kół,
stosuje cztery montowane na kołach głowice refleksyjne będące w istocie rzeczy
specjalnymi zwierciadłami wykonanymi z lekkich stopów metali, nie zawierającymi
żadnych wrażliwych na czynniki otoczenia układów elektronicznych, ani
optycznych. Ze wspomnianymi głowicami refleksyjnymi współpracują dwie kamery o
wysokiej rozdzielczości, wyposażone w specjalnej konstrukcji obiektywy,
zlokalizowane z dala od pojazdu, na końcówkach poziomej belki opartej na konsoli
sterowniczej. Kamery te odbierają światło odbite przez głowice refleksyjne, a
wygenerowany przez nie na tej podstawie sygnał przekazywany jest do komputera
wchodzącego w skład zestawu. Zainstalowane w komputerze oprogramowanie do
trójwymiarowego rozpoznawania obrazu, oblicza na podstawie otrzymanych sygnałów,
położenie i orientację przestrzenną każdego z kół. Po zakończeniu obliczeń na
monitorze prezentowane są wartości kątów geometrii wszystkich kół w
innowacyjnej, przestrzennej i łatwej do odczytania formie. Jest to prawdziwie
bezprzewodowy system – pomiędzy stanowiskiem do ustawiania geometrii kół,
zamontowanymi na kołach, głowicami refleksyjnymi i konsolą sterowniczą
urządzenia nie ma
żadnych połączeń kablowych. Przy obsłudze urządzenia nie występuje również
konieczność podnoszenia pojazdu, kompensacji bicia lub kołysania pojazdu.
Możliwość wprowadzenia do praktyki urządzenia klasy Geoliner 650 zaistniała
dzięki najnowszym zdobyczom optyki precyzyjnej i elektroniki w postaci
cechujących się wysoką rozdzielczością kamer i układów o wielkiej skali
integracji. Analiza obrazu zachodząca w Geoliner 650 bazuje na zastosowaniu
szeregu mikroukładów połączonych równolegle, realizujących przebiegające z
wysoką prędkością niezwykle złożone obliczenia. Niezależnie od opisywanych
rozwiązań sprzętowych w urządzeniu Geoliner 650 wykorzystywany jest software
rozpoznawania i analizy obrazu stanowiący owoc wieloletnich prac
badawczo-rozwojowych. System 3D to niewątpliwie najłatwiejsze w obsłudze
urządzenia do pomiarów i ustawiania geometrii kół pojazdów samochodowych, jakie
kiedykolwiek zostało opracowane i wprowadzone do praktyki diagnostycznej. W
trakcie procedury pomiarowo-ustawczej nawigacja na ekranie monitora systemu
przebiega w sposób automatyczny, operator śledzi jedynie i wykonuje zalecenia
systemu prezentowane w formie graficznej i tekstowej. W razie potrzeby istnieje
również możliwość sterowania wszystkich operacji urządzenia przy wykorzystaniu
pięciu klawiszy funkcyjnych mieszczących się w górnym rzędzie klawiatury. Na
podstawie przekazanych przez kamery do komputera sygnałów
program wyznacza obliczeniowo osie obrotu kół. Na tej podstawie, w dalszym ciągu
procedury obliczeniowej, obliczane są: kąty zbieżności i pochylenia kół, kąt
odchylenia geometrycznej osi jazdy od osi symetrii pojazdu oraz przesunięcie
kół. Wartości tych parametrów prezentowane są na przejrzystym, trójwymiarowym
obrazie graficznym wspomagającym również czynności regulacji. Możliwe jest
również wywołanie ekranowej pomocy on-line dla każdego z mierzonych kątów.
Podobnie łatwe jest wykonanie pomiarów kątów mierzonych przez skręcenie kół – po
prostu najpierw skręca się koło kierownicze w lewo. System wykrywa obrót kołem
kierowniczym i automatycznie zmienia rodzaj ekranu na ekran pomiaru kątów
mierzonych przez skręcenie kół. Na ekranie tym prezentowane są wyznaczone
obliczeniowo na podstawie sygnałów przekazanych przez kamery kąty: wyprzedzenia
osi sworznia zwrotnicy, pochylenia osi sworznia zwrotnicy, różnica kątów skrętu
kół oraz maksymalny kąt skrętu kół przy jednym obrocie w lewo i w prawo – i to
wszystko bez żadnej ingerencji operatora, oprócz skrętu kołem kierowniczym.
Dzięki nowoczesnym kamerom odstęp pomiędzy ścianą a środkiem płyt obrotowych dla
osi przedniej wynosi tylko 1,75 m w stosunku do 2,80 m w zwykłych przyrządach do
pomiaru osi za pomocą techniki kamerowej. Oszczędzamy zatem 1,05 m! Na tak małej
przestrzeni mogą zostać przeprowadzone pomiary na wszystkich pojazdach
seryjnych.
DANE TECHNICZNE
Możliwości
pomiarowe :
zbieżność całkowita
i połówkowa kół osi przedniej i tylnej
kąt pochylenia kół
osi przedniej i tylnej
kąt wyprzedzenia
sworznia zwrotnicy (przód)
kąt pochylenia
sworznia zwrotnicy (przód)
przesunięcie kół
(przód)
sumaryczny kąt
pochylenia koła i pochylenia sworznia zwrotnicy (przód)
kąt skrętu kół
kąt geometrycznej
osi jazdy
różnica zbieżności
połówkowych (przód)
różnica kątów
pochylenia koła i kątów wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
przesunięcie kół
-tył
różnica kątów
skrętu
Zbieżność połówkowa
kół - ± 35° ± 0° 2'
Zbieżność całkowita
kół przednich - ± 60° ± 0° 4'
Zbieżność całkowita
kół tylnych - ± 40° ± 0° 4'
Pochylenie koła - ±
55° ± 0° 4'
Kąt wyprzedzenie
sworznia zwrotnicy - ± 30° ± 0° 5'
Kąt pochylenia
sworznia zwrotnicy - ± 30° ± 0° 5'
Kąt odchylenia
geometrycznej osi jazdy od osi symetrii - ± 35° ± 0° 2'
Kąt skrętu koła za
pomocą kamer i ekranów refleksyjnych - ± 35° koło wew. i ± 70°koło zew.
Kąt skrętu koła na
obrotnicach mechanicznych - ± 35°
Różnica kątów
skrętu kół kierowanych - ± 40° ± 0° 1'
Zakres mocowania
ramek - 11” – 22”